Wednesday, 11 October 2017

TIPS ATASI SEMBELIT

Image may contain: one or more people and text

Aduh..sembelit!
Seksanya di tandas. Sampai berpeluh.
Lenguh dan kebas kaki la meneran kan..
Jaga2..jgn sampai buasir..lagi seksa!

Jom baca tips ni ok!

Image may contain: text

Posisi semasa urusan di tandas mestilah betul. 
Ia membantu memudahkan kita meneran dan najis juga lebih mudah keluar.


Image may contain: food

Yang ni penting..makanan berprotein patut elak dimakan secara berlebihan. 
Memadai satu genggam untuk satu hidangan.


Image may contain: food

Pengambilan serat dalam setiap hidangan membantu melawaskan okeh! 
Serat banyak didapati dari buah dan sayur2an.


No automatic alt text available.

Air masak memang wajib diminum secukupnya. 
Elakkan dehidrasi dan membantu sistem perkumuhan. 
Minum sekurang2nya dua liter sehari ya

Image may contain: food

Sebaik bangun tidur, minum satu sudu cuka epal. 
Ia meningkatkan penghasilan asid dalam perut dan secara tidak langsung membantu penghadaman dan perkumuhan.

P/S: Herb-lax dapat membantu mengatasi masalah sembelit orang dewasa manakala Mealshake untuk kanak-kanak.




Jom Shaklee bersama kami!

Team MADAMe

Azwani Aziz
ID1264241
019-4207668

FB Azwani Aziz
PAGE Shop at Niewa

Sunday, 8 October 2017

ANGIN DUDUK


```Pada satu ketika dimana Nabi Allah Sulaiman a.s duduk di singgahsananya,
Maka datang satu Angin yang cukup besar, maka bertanya Nabi Allah
Sulaiman siapakah engkau......?.

Maka dijawab oleh Angin tersebut : akulah Angin Rihul Ahmar....dan
Aku bila memasuki rongga anak Adam, maka lumpuh, keluar darah dari
rongga, dan apabila aku memasuki otak anak Adam, maka menjadi gilalah anak Adam.....

Maka diperintahkan oleh Nabi Sulaiman a.s supaya membakar angin
tersebut,maka berkatalah Rihul Ahmar kepada Nabi Sulaiman a.s bahwa:
Aku kekal sampai hari Kiamat tiba,tiada sesiapa yang dapat membinasakan Aku melainkan Allah SW T.

Lalu Rihul Ahmar pun menghilang.

Diriwayatkan cucu Nabi Muhammad SAW terkena Rihul Ahmar
sehingga keluar darah dari rongga hidungnya.

Maka datang Malaikat Jibril kepada
Nabi SAW dan bertanya Nabi kepada Jibril.

Maka menghilang sebentar,lalu Malaikat Jibril kembali mengajari akan do'a Rihul Ahmar kepada Nabi SAW kemudian
dibaca do'a tersebut kepada cucu nya dan dengan sekejap cucu Rasulullah sembuh serta merta.

Lalu bersabda Nabi S AW : Bahwa barang siapa membaca do'a stroke/do'a Rihul Ahmar.....walau sekali dalam seumur hidupnya, maka akan dijauhkan dari penyakit ANGIN AHMAR atau
STROKE.

Do'a menjauhkan terhindar dari angin ahmar dan penyakit kronik :

اللهم إني أعوذبك من الريح الأحمر والدم الأسود والداء الأكبر

Allahumma inni a'uzubika minarrihil ahmar, waddamil aswad, waddail akbar....
Artinya :
Ya Allah Tuhanku lindungi aku dari angin merah dan lindungi aku dari darah hitam (stroke) dan dari penyakit berat.

Panjangkanlah ke Group Keluarga, Sahabat kita yang tersayang...agar kita semua terhindar dari STROKE senantiasa dalam balutan sehat dan sejahtera.....!```


Jom Shaklee bersama kami !

Team MADAMe

Azwani Aziz
ID 1264241
019-4207668

FB Azwani Aziz
PAGE Shop at Niewa

Saturday, 7 October 2017

LARANGAN KELUAR WAKTU MAGHRIB

Mengapa Rasulullah MELARANG KELUAR WAKTU MAGHRIB??

Pernahkah kalian mendengar larangan “jangan keluar maghrib-maghrib, banyak mahluk halus”!
Bahkan larangan tersebut sangat berlaku pada anak kecil. Demi mereka boleh diam di rumah, orang tua rela menakut-nakuti anaknya dengan cerita-cerita hantu yang mengerikan. Sebenarnya, apa sebab alasan dibalik larangan keluar rumah saat maghrib itu?


Ternyata larangan orang tua tersebut bukan tidak berdasar, kerana Rasulullah Saw menjelaskan agar kita menahan diri di dalam rumah saat hari mulai gelap (maghrib) sampai waktu isya' tiba.

"Jika malam datang menjelang, atau kalian berada di petang hari, maka tahanlah anak-anak kalian, karena sesungguhnya ketika itu syaitan sedang bertebaran. Jika telah berlalu sesaat dari waktu malam, maka lepaskan mereka. Tutuplah pintu dan berzikirlah kepada Allah, kerana sesungguhnya syaitan tidak dapat membuka pintu yang tertutup. Tutup pula minuman dan makanan kalian dan berzikirlah kepada Allah, walaupun dengan sekadar meletakkan sesuatu di atasnya, matikanlah lampu-lampu kalian!"(HR. Bukhari dan Muslim)

Pada saat hari mulai gelap, syaitan mulai datang dan menyebar mencari tempat tinggal. Beberapa tempat yang disenangi syaitan adalah : rumah yang kosong, juadah yang kosong dan terbuka, sebagian mereka berlindung diantara sekelompok manusia yang tengah berkumpul (duduk-duduk), tempat sampah, dan tempat-tempat kotor lainnya. Tak jarang pula syaitan menjadikan anak kecil sebagai tempat berlindung dan mengganggunya kemudian meninggalkannya, kadangpula syaitan menetap hingga beberapa waktu lamanya sehingga kadangkala kita bisa mendengar anak kecil menangis tanpa sebab yang jelas.

Apa yang harus dilakukan?

• Menutup pintu dan jendela rapat-rapat saat maghrib
• Menutup tempat makanan
• Menahan anak-anak didalam rumah pada saat maghrib
• Jika berada di jalan, maka perlahankan laju kenderaan
• Bentengi diri dan keluarga dengan doa dan berzikir
• Ganti lampin bayi, kerana syaitan suka tempat yang kotor dan najis.

Semoga informasi diatas dapat menambah pengetahuan kita semua. Wallahualam.


Jom Shaklee bersama kami!
Team MADAMe

Azwani Aziz
ID 1264241
019-4207668

FB Azwani Aziz
PAGE Shop at Niewa

Friday, 6 October 2017

SIAPA KATA HARTA TIDAK BOLEH DIBAWA MATI ??


Haji Osman. Pemilik salah sebuah pengusaha kilang batik & pakaian terkemuka di Semenanjung, memang dikenal atas kedermawanannya, seakan harta tidak begitu berharga baginya. Seakan dunia ini telah begitu hina di matanya.

Inilah mungkin pandangan mata dari orang yg dunia di tangannya & akhirat di hatinya.

Maka beberapa orang pengusaha muda yg bersemangat mendatangi beliau.

“Ajarkan pada kami, Ji,” kata mereka.. “bagaimana caranya agar kami seperti haji Osman. Boleh berniaga maju sukses, tidak cinta pada harta dan tidak sayang pada kekayaan... Hingga seperti haji Osman, bersedeqahnya terasa ringan”.

“Wah", sahut Haji Osman tertawa, “Antum salah alamat!”

“Mengapa?”...

Kalian datang pada orang yg salah.... Saya ini SANGAT SAYANG PADA HARTA DAN SUKA PADA HARTA SAYA. Saya ini sangat mencintai aset yg saya miliki ".

“Sebab apa?”..

“Oleh kerana sangat cinta & sayangnya saya pada harta, SEHINGGA SAYA TIDAK RELA MENINGGALKAN HARTA SAYA DI DUNIA INI. AKAN SAYA BAWA MATI BERSAMA KE DALAM KUBUR.

Sebenarnya saya TIDAK MAHU BERPISAH dengan kekayaan saya. Makanya sementara saya masih hidup ini saya titipkan dulu.

Tumpangkan pada masjid,
Tumpangkan pada anak yatim,
Tumpangkan pada fakir miskin,
Tumpangkan pada surau,
Tumpangkan pada pondok pengajian,
Tumpangkan pada pejuang fii sabilillah.
Tumpangkan pada Guru2 Agama
Tumpangkan pada karyawan yg rajin Ibadah.
Tumpangkan pada saudara-mara dan sahabat handai yg sedang sakit di hospital.

Alhamdulillah ada yg berkenan mahu ditumpangi, saya senang sekali.

Alhamdulillah ada yg sudi diamanahi, saya bahagia sekali.

Insyaa Allah... DI AKHIRAT NANTI SAYA BOLEH AMBIL BALIK, APA-APA YANG SAYA TUMPANGKAN DULU.

Saya ingin kekayaan saya itu dapat saya nikmati berlipat-lipat di alam kubur & di akhirat".

“Jadi..!” Siapa bilang harta tidak dibawa mati....?

Harta itu dibawa mati....!!! Caranya ? ...

JANGAN BAWA SENDIRI... Minta tolong dibawakan oleh anak yatim, fakir miskin, orang-orang yang berjuang di jalanNya dan lain-lain..
kerana anak & keluarga, saya cuma bagi pakai kain putih sahaja..


Jom Shaklee bersama kami!
Team MADAMe

Azwani Aziz
ID 1264241
019-4207668

FB Azwani Aziz
PAGE Shop at Niewa

Thursday, 5 October 2017

5 AKIBAT TIDAK BERPANTANG SELEPAS BERSALIN

Assalamualaikum semua!

Kita semua kini mementingkan kesihatan betul x??
Baik dalaman mahupun kesihatan luaran.
Jadi, wanita sekalian..penting untuk berpantang selepas bersalin dengan betul agar kesihatan kita terjaga.



Image may contain: 1 person, text

Jom kita baca dan ketahui apa kesan buruk akibat tidak berpantang.


Image may contain: one or more people, text and food

Rahim jatuh / tombong (prolapse) terjadi apabila rahim jatuh ke bawah dan kadangkala terkeluar dari saluran faraj. Ia disebabkan oleh ligamen dan otot yang memegang rahim menjadi lemah sekepas proses kehamilan dan bersalin.

Bahaya kan?

No automatic alt text available.

Kencing tak lawas/ sakit/ kerap kencing / tak dapat kawal kencing terutama semasa batuk atau ketawa yang kuat dipanggil Stress Incontincence.

Image may contain: one or more people and text

Dalam kes yang teruk, di mana keseluruhan rahim terkeluar akan sering luka akibat tergesel pada seluar dalam. 
Kemudian, dijangkiti kuman dan menyebabkan keputihan/pengeluran lendir yang banyak.
Ada kes sampai jadi ketumbuhan!


Image may contain: text

Terjadi ketika berdiri tau banyak berjalan.
Rahim jatuh menarik otot dan urat di bahagian pinggang juga akan tertarik menyebabkan kesakitan.


Image may contain: one or more people

Kepuasan dan kenikmatan hubungan suami isteri terganggu akibat kekenduran dan kelemahan otot di sekeliling alat intim wanita.





Jom Shaklee bersama kami!
Team MADAMe

Azwani Aziz
ID 1264241
019-4207668

FB Azwani Aziz
PAGE Shop at Niewa

Tuesday, 3 October 2017

HIKMAH SEDEKAH

SEDEKAH

Suatu hari ada seorang pengemis mengetuk pintu rumah Rasulullah Saw.

Pengemis itu berkata:
" saya pengemis ingin meminta sedekah dari Rasulullah."

Rasulullah bersabda:
" Wahai Aisyah berikan baju itu kepada pengemis itu".

Sayyidah Aisyah pun akhirnya melaksanakan perintah Nabi.

Dengan hati yang sangat gembira, pengemis itu menerima pemberian beliau, dan langsung pergi ke pasar serta berseru di keramaian orang di pasar:

" Siapa yang mau membeli baju Rasulullah? ".

Maka dengan cepat berkumpullah orang-orang, dan semua ingin membelinya.

Ada seorang yang buta mendengar seruan tersebut, lalu menyuruh budaknya agar membelinya dengan harga berapapun yang diminta, dan ia berkata kepada budaknya:

jika kamu berhasil mendapatkannya, maka kamu merdeka. Akhirnya budak itupun berhasil mendapatkannya. Kemudian diserahkanlah baju itu pada tuannya yang buta tadi.

Alangkah gemberinya si buta tersebut, dengan memegang baju Rasulullah yang didapat, orang buta tersebut kemudian berdoa dan berkata:

"Yaa Rabb dengan hak Rasulullah dan berkat baju yg suci ini maka kembalikanlah pandanganku".

MaaSyaa Allah...dengan izin Allah, spontan orang tersebut dapat melihat kembali.

Keesokan harinya, iapun pergi menghadap Rasulullah dengan penuh gembira dan berkata:

"Wahai Rasulullah...pandanganku sudah kembali dan aku kembalikan baju anda sebagai hadiah dariku".

Sebelumnya orang itu menceritakan kejadiannya sehingga Rasulullah pun tertawa hingga tampak gigi gerahamnya.

Kemudian Rasulullah bersabda kepada Sayyidah Aisyah:

" Perhatikanlah baju itu wahai Aisyah, dengan berkahNya, ia telah mengkayakan orang yang miskin, Menyembuhkan yang buta, Memerdekakan budak dan kembali lagi kepada kita."

Subhanallah...

Al-Imam as-Suyuti menyebutkan dalam salah satu kitabnya bahwa pahala shadaqah itu ada 5 macam:

أَنَّ ثَوَابَ الصَّدَقَةِ خَمْسَةُ أَنْوَاعٍ : وَاحِدَةٌ بِعَشْرَةٍ وَهِيَ عَلَى صَحِيْحِ الْجِسْمِ ، وَوَاحِدَةٌ بِتِسْعِيْنَ وَهِيَ عَلَى الْأَعْمَى وَالْمُبْتَلَى ، وَوَاحِدَةٌ بِتِسْعِمِائَةٍ وَهِيَ عَلَى ذِي قَرَابَةٍ مُحْتَاجٍ ، وَوَاحِدَةٌ بِمِائَةِ أَلْفٍ وَهِيَ عَلَى الْأَبَوَيْنِ ، وَوَاحِدَةٌ بِتِسْعِمِائَةِ أَلْفٍ وَهِيَ عَلَى عَالِمٍ أَوْ فَقِيْهٍ اهـ
(كتاب بغية المسترشدين)

"Sesungguhnya pahala bersedekah itu ada lima kategori :

1) Satu dibalas sepuluh (1:10) yaitu bersedekah kepada orang yang sehat jasmani.

2) Satu dibalas sembilan puluh (1:90) yaitu bersedekah terhadap orang buta, orang cacat atau tertimpa musibah, termasuk anak yatim dan piatu.

3) Satu dibalas sembilan ratus (1:900) yaitu bersedekah kepada kerabat yang sangat membutuhkan.

4) Satu dibalas seratus ribu (1: 100.000) yaitu sedekah kepada kedua orangtua.

5) Satu dibalas sembilan ratus ribu (1 : 900.000) yaitu bersedekah kepada orang yg alim atau ahli fiqih.

[Kitab Bughyatul Musytarsyidin].



Jom Shaklee bersama kami!

Team MADAMe

Azwani Aziz
ID 1264241
019-4207668

FB Azwani Aziz
PAGE Shop at Niewa

Sunday, 1 October 2017

8 Tips Berpantang yang Betul

Assalamualaikum,

Sharing entry kali ni berkaitan dengan wanita/ibu sejak dulu hingga kini yang wajib menjalani pantang seusai bersalin. X kira lah bersalin kali ke berapa pun, tetap kena berpantang. Betul x?

Proses mengandung dan melahirkan bayi merupakan satu proses yang melibatkan perubahan besar pada tubuh dan hormon para ibu. Masa mengandung, badan ibu menjadi lebih fleksibel bagi menampung kehadiran dan kelahiran bayi kelak.

Sebab tulah kita perlu melalui proses berpantang. Lebih kurang macam proses pemulihan tubuh lah kiranya. Sebab tu, kalau orang-orang tua dulu, cara berpantang mereka sangat ketat.

Tapi, cer tengok badan diaorang. Anak 5 orang pun masih body anak dara. Plus cergas dan bertenaga sentiasa. Kalu tak, longgar sana longgar sini.

Jom baca okeh!




Madam hanya kongsikan 8 tips yang uatama sahaja. Kalau ikutkan berpantang ni, banyak lagi aturannya. Betul kan..hehe



Bengkung wajib pakai lepas bersalin. Tau x kenapa?
Ibu2 lepas bersalin lebih selesa bergerak semasa berbengkung. Paling utama, ia membantu ibu mendapatkan balik bentuk badan dan membantu menurunkan berat juga.



Berstokin pun sangat penting sepanjang berpantang 45 hari. Tanggal masa nak ke tandas or mandi ja. Selain ibu rasa selesa, ia juga mengelakkan angin tak masuk dalam badan. Baru la ibu rasa lebih sihat!


Bertungku sangat bagus untuk membantu mengecutkan rahim dan menaikkan peranakan. Darah2 kotor pun banyak yang keluar. Ibu2 berpantang bila bertungku akan berpeluh2, betul x? Jadi badan lebih sihat. Kalau bentan/demam, memang kita digalakkan bertungku. In sya Allah, cepat lega demam nanti.


Kebiasaannya, bidan akan mengurut ibu berpantang 3 hari berturut selepas hari ke-7 bersalin. Selain menambah kesegaran badan, bidan juga boleh bantu mengurut bagi melancarkan pengeluaran susu ibu. Sesetengah bidan juga mampu menaikkan serta memasukkan batu meriyan ke tempatnya semula. 


Makanan berpantang perlulah berkhasiat untuk kesihatan ibu dan bayi. Kebiasaannya, menu wajib madam nasi panas2, ikan grg dan syur sawi. Kopi panas, milo panas dan biskut tu wajib antara waktu makan nasi.hehe..Makanan berangin mesti dielakkan bagi memastikan perut bayi tak meragam. Kalau x, bersedia la mommy2 dengan bayi meragam.huhu


Jangan culas ya minum air masak. Sangat penting untuk penghasilan susu ibu. Ibu pun xla dehidrasi nanti. betul x? Sebaik-baiknya para ibu minum air suam dengan kadar yang sedikit tetapi kerap.



Ais memang kena elakkan ya mommy2. Sebabnya boleh buat badan kita mudah sakit-sakit. Kalau boleh, berpantang selama 6 bulan daripada mengambil ais. Kalau dapat 1 tahun lagi bagus.


Kedua-duanya bagus untuk kesihatan ibu..Tapi kebiasaannya jamu bersifat panas,jadi kadang x sesuai untuk bayi terutamanya yang demam kuning. Doktor/ Nurse pun selalu nasihatkan kat madam macam tu waktu berpantang dulu. Jadi pilih la yang mana bersesuaian dengan mommy2 ya. 


Shaklee juga ada Set Post Natal/ Set Lepas bersalin juga :)


Jom Shaklee bersama kami!

Team MADAMe

Azwani Aziz
ID 1264241
019-4207668

FB Azwani Aziz
Page Shop at Niewa